Пропускане към основното съдържание

Реликви, Христос и Императорската съкровищница във Виена

В Императорската съкровищница във Виена се пазят три изключителни ценни артефакта, свързани с Исус Христос. 

1. Светото копие

Известно още като Копието на Лонгин (наречено на Свети Лонгин), Копието на съдбата или Светото копие, се смята за копието, което е проболо страната на Исус, докато той бил разпънат на кръста. 


Линк със снимка

Подобно на други артефакти свързани с Христос, копието е споменато само бегло в Християнската Библия, но по-късно става обект на извънбиблейски предания (Апокрифи) в средновековната църква. Реликви, за които се твърдяло, че са Светото копие, започнали да се появяват още през VI век, първоначално в Йерусалим. До късното Средновековие реликви, идентифицирани като върха на Светото копие (или негови фрагменти), били описани в различни части на Европа. В съвременната епоха поне четири значими реликви претендират да бъдат Светото копие или негови части. Те се намират в Рим, Виена, Вагаршапат и Антиохия. Най-известната реликва на Светото копие е тази във Виена, украсена с характерен златен пръстен. Тази версия на копието е изложена публично заедно с останалата част от Имперските регалии в Хофбург.

Библейски препратки

Копието (на гръцки: λόγχη, lonkhē) се споменава в Евангелието от Йоан. В текста се казва, че римляните планирали да пречупят краката на Исус – практика, известна като crurifragium, използвана за ускоряване на смъртта при разпятие. Тъй като била навечерието на съботата (от залез в петък до залез в събота), последователите на Исус трябвало да го погребат преди настъпването на съботните закони. Тогава те забелязали, че Исус вече е мъртъв и нямало нужда да му бъдат пречупвани краката („и нито една кост няма да бъде строшена“). За да се увери, че е мъртъв, римски войник (наречен в извънбиблейските предания Лонгин) го пробол в страната.

„А един от войниците прободе с копие ребрата Му, и веднага изтече кръв и вода.“

Йоан 19:34

Името на войника, който пробожда Исус с копието (lonkhē), не е посочено в Евангелието от Йоан, но в най-старите известни препратки към легендата, апокрифното Евангелие на Никодим, добавено към по-късни ръкописи на Деянията на Пилат от IV век, той е идентифициран като центурион и наречен Лонгин (оттам идва латинското име на копието Lancea Longini).

Фреска на Фра Анджелико в доминиканския манастир Сан Марко, Флоренция, изобразяваща копието, пронизващо страната на Исус на кръста (ок. 1440 г.)

Описание

Светото копие е всъщност върхът на типично крилато копие от времето на Каролингската династия. Дръжката му вероятно е изгубена или унищожена по времето на управлението на Конрад II (1024–1039), който поръчал създаването на Reichskreuz („Имперски кръст“), за да служи като реликварий за върха на копието.

Върхът на копието е обвит в характерен златен пръстен, добавен от Карл IV около 1354 г. Пръстенът носи латинския надпис „LANCEA ET CLAVVS DOMINI“ („Копието и гвоздеят на Господа“), което потвърждава, че копието е било използвано от Лонгин и че един от Светите гвоздеи е бил вграден в неговия връх. Под златния пръстен има по-стар сребърен пръстен, създаден за Хайнрих IV между 1084 и 1105 г., който също споменава Светия гвоздей, но идентифицира върха на копието като Копието на Свети Морис. Позлатени ивици от двете страни на сребърния пръстен носят друг латински надпис, в който Хайнрих IV (четвърти като крал на Германия, но трети като император на Свещената Римска империя) нарежда изработката на сребърната обвивка за потвърждение на връзката на копието със Свети Морис.

Исторически произход

Според Лиутпранд Кремонски първият германски владетел, който е притежавал копието, бил Хайнрих Птицелов, който го купил през 926 г. от крал Рудолф II Бургундски. Рудолф твърдял, че е получил копието като дар от загадъчна личност, наречена „граф Самсон“. Лиутпранд не свързвал копието с Лонгин, а с Константин Велики, който според преданието използвал Светите гвоздеи, открити от майка му Елена, за да ги вгради в върха на копието.

На 15 март 933 г. Хайнрих носил копието в битката при Риаде срещу маджарите. От този момент нататък династията на Отоните считала копието за талисман, гарантиращ победа. Датата на битката – празникът на Свети Лонгин – показва, че към този момент Хайнрих вече свързвал реликвата с копието от Разпятието.

През 1008 г. копието вече било идентифицирано като Копието на Свети Морис. През 996 г. Отон III изработил две копия на копието – едното било дарено на унгарския принц Вайк (по-късно крал Стефан I), а другото на херцога на Полша, Болеслав I. Полското копие днес се съхранява в музея на катедралата „Йоан Павел II“ в Краков.

През 1424 г. император Сигизмунд наредил всички имперски реликви, включително копието, да бъдат пренесени от Прага в родния му град Нюрнберг.

През 1796 г., когато френската революционна армия приближила Нюрнберг, местните власти предали Имперските регалии на Йохан Алоис фон Хюгел. Регалиите били местени тайно из различни градове, за да се запазят по време на разпадането на Свещената Римска империя. В крайна сметка те останали във Виена, а Австрийската империя отхвърлила исканията на Нюрнберг за тяхното връщане.

Датировка и изследвания

Официалната датировка на копието в музея е VIII век. През 2003 г. английският металург Робърт Федър провел анализ, според който основната част на копието датира най-рано от VII век, а вграденият железен пирон е „съвместим“ по форма и дължина с римски пирон от I век.

По-късно австрийски учени от Института за междудисциплинарни археологически изследвания във Виена анализирали копието и заключили, че то датира от VIII – началото на IX век, а пиронът е направен от същия метал, като отхвърлили възможността то да е от I век, но това не слага край на загадката.

2.  Част от Истинския кръст ("Kreuzpartikel")

Според християнската традиция, Истинският кръст е дървеният кръст, на който е разпънат Исус от Назарет.



Линк със снимка

3.  Реликварий на гвоздей от разпъването на Христос

Една от най-важните реликви на Духовната съкровищница. Редовно е бил излаган на почит през Страстната седмица и е бил предмет на специално поклонение. 



Линк със снимка

Четиристранният гвоздей е увит с връв, на която са прикрепени два печата; той се намира в голямо овално прозрачно контейнерче със стъклени стени от двете страни. То е обрамчено с емайлиран ръб и корона от гранатови ленти в златна рамка. На задната част на контейнера е монтиран позлатен лъчист венец, а по страните му са разположени златни емайлови цветя с опали, цитрини, сапфири, аметисти и туркузи, формирайки така великолепна рамка за реликвария. Между обрамчените камъни има по една крилата главичка на ангел, от която излизат пламтящи лъчи от гранатови ленти. На върха на контейнера има арка, украсена с гранати, в която виси хиацинт; над нея са разположени още три скъпоценни камъка (два смарагда и един топаз). Тази величествена витрина е носена от два извити стъбла на палма, които от своя страна се поддържат от два ангела, коленичещи върху облаци. Двата стъбла на палмата, които се разбират като символ на живота и победата над смъртта, са свързани чрез голям смарагд, обграден с гранатови лъчи. На него е изписан Христовият монограм "IHS", а от златна верига виси голям аквамарин с перла. Реликварият е документиран за първи път във Виена през 1660 г. в пътепис на саксонския пратеник Йохан Себастиан Мюлер. Съществува препис на документ, според който папа Инокентий II (р. 1130 - 1143) потвърдил, че император Конрад III му е представил този гвоздей за оценка и че става въпрос за този гвоздей, който император Константин Велики е носил на шлема си. Въпреки това истинността на този препис може да бъде поставена под съмнение.


Източници:

  1. Wikipedia (https://en.wikipedia.org/)
  2. Императорска съкровищница - Виена (https://www.kaiserliche-schatzkammer.at/)
  3. ChatGPT (https://chatgpt.com/)
  4. Снимки - личен архив

Коментари

Популярни публикации от този блог

Формули за НВО по математика в 7 клас

 

Надписът на входа на Голямата пирамида в Гиза!

В Голямата / Хеопсовата / пирамида няма намерени надписи, освен много противоречивия надпис / картуш / на Хеопс, открит от полковник Хауърд Вайс / Howard Vyse / през 1837 година в Камерата на Кембъл, разположена над Царската камера, който претендира да е автентичен. Интересното е, че съществува надпис от външната страна на пирамидата - точно над самия й северен вход. Този надпис не е особено популярен в анализите на Голямата пирамида, но мисля че е от съществено значение. Няма доказателства, за това, че е направен от строителите на пирамидата, но е не по-малко загадъчен. Според мен - това е език на геометрията и представлява: Изписани в равнина успоредна на равнината на основата !!! Това е важно според мен!!! 1ви символ V - ъгъл 2ри символ - кръг с черта - означение на ФИ златното сечение 3ти символ - три успоредни прави - ъгъл на пирамидата - има три рамена 4ти символ - кръг с две черти - означение на ФИ златното сечение, повдигнато на квадрат Почти нищ...

Защо Луната изглежда по друг начин, гледана от Австралия?

Снимка:  https://pixabay.com/ Тези от нас, които живеят някъде из Северното полукълбо на нашата планета, са свикнали с нормален за тях изглед на Луната и ако винаги пътуват само на север от екватора, като например в Европа, Северна Америка, Азия или Арктика, гледката и видът на Луната ще са си относително постоянни. Снимка от ИСЛАНДИЯ Източник: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjZuPdO59kJO4QddukPl5TrepwNv-p0638X_ymVtKF9vyrXVfj4PNZVADc9Kr8LH-kHqLHlM5tTEfKV3dNqjak42QYCG6lpl7Yu3KOdxi6d0-bZElGx76a70EaLiSh-sqrtfX4a7t7Qh7z1/s1600/_MG_0661.jpg Но след като се придвижите в Южното полукълбо и посетите Южна Америка, Африка, Австралия или Нова Зеландия, нещо около Луната наистина ще се промени. Тя ще изглежда с главата надолу в небето, в сравнение с това, което сте свикнали да виждате в Северното полукълбо. По същия начин, ако сте свикнали с небето в южното полукълбо, то и придвижването ви до Северното полукълбо ще обърне Луната с главата...

Интересно математическо съвпадение в числото ПИ !

В десетичното представяне на π / ПИ = 3.14159….. / се появява уникална последователност от 6 / шест / цифри „9“ , започваща от 762-та десетична позиция. На снимката е отбелязана в червено. Тази последователност става известна поради това, че е математическо съвпадение / mathematical coincedence -  Want to find what is it ? / и поради идеята, че човек може да запамети цифрите на π до тази позиция, да ги рецитира и да завърши с "девет девет девет девет девет девет девет и така нататък", което изглежда предполага, че π е рационално. / π е   ирационално число , т.е. то не може да бъде представено като отношение на две   цели числа    – например 22 / 7 е супер близко до стойността на пи, но не е точно /. Най-ранното известно споменаване на тази идея се появява в книгата на Дъглас Хофщадър от 1985 "Метамагични теми", където Хофстатер заявява : „Самият аз веднъж научих 380 цифри от π , когато бях млад и ученик. Моята амбиция беше да с...

Слънчевото затъмнение август 2017 - по-различен анализ!

Авторски анализ - мисли и данни около Слънчевото затъмнение в САЩ 2017 Слънчево Затъмнение – КАК И КОГА? Точно при фазата на Луната - Новолуние е единствената възможност да се случи слънчево затъмнение, като най – редки са ПЪЛНИТЕ слънчеви затъмнения. Съществува така наречения цикъл на Сарос - период от приблизително 223 синодични месеца (около 6585,3211 дни, или 18 години, 11 дни, 8 часа), който може и е бил използван от дълбока древност за да се предсказват затъмнения на Слънцето и Луната. https://en.wikipedia.org/wiki/Saros_(astronomy) След такъв период след ПЪЛНО слънчево затъмнение Слънцето, Луната и Земята се връщат в почти идентична геометрия и почти идентично ПЪЛНО слънчево затъмнение ще се случи, но ще се наблюдава на друго място – видимостта СЕ ИЗМЕСТВА СЪС 120 о на запад. По тези причини има отделни серии от такива цикли, в които СЕ РЕДУВАТ пълни слънчеви затъмнения. В нашия разглеждан случай със затъмнението в САЩ август 2017 , ...

Леонардо Да Винчи И Нарастващата Луна

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА "DA VINCI GLOW" - Пепелна Светлина на Луната ?  Източник оригинал: http://spaceweather.com/images2016/02dec16/dinasso.jpg?PHPSESSID=t78bv7lbabss7vj80fbebhnis7 Преди петстотин години Леонардо да Винчи предлага една необикновена теория, обясняваща защо повърхността на нарастващата Луна свети на фона на черното небе. Излиза, че идеята му е била правилна и при такава фаза на Луната е страхотно време да се види този ефект. Марк А. Браун го е видял снощи / 17 април 2018 /, когато е фотографирал връзката "Луна-Венера" ​​над Албърнет, Айова: Източник оригинал: Venus - Moon Conjunction   Taken by  Mark A. Brown  on April 17, 2018 @ Alburnett, Iowa http://spaceweathergallery.com/full_image.php?image_name=Mark-A.-Brown-IMG_9892a_mab_sm_1524025245.jpg Da Vinci Glow - известен също като "Earthshine" - прави целия лунен диск видим дори когато слънчевата част е само няколко процента. "Беше прекрасно", казва Брау...